Sprzęgło należy do elementów, które w czasie eksploatacji ulegają normalnemu zużyciu. W pojazdach, które są użytkowane w niesprzyjających warunkach np. w intensywnym ruchu miejskim lub pokonują długie dystanse ze znacznym obciążeniem, żywotność tego podzespołu może ulec znacznemu skróceniu. Wymiana sprzęgła będzie konieczna już przy wystąpieniu pierwszych objawów jego niesprawności, a odwlekanie naprawy może skutkować unieruchomieniem auta.
Kiedy należy wymienić sprzęgło w ciężarówce?
Wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym, powinna być przeprowadzana wówczas, gdy auto osiągnie znaczny przebieg i pojawią się pierwsze objawy jego niedomagania. Sama procedura jest o tyle kłopotliwa, że kluczowe podzespoły mają dużą masę i operowanie nimi w ograniczonej przestrzeni, może być mocno utrudnione. Przed przystąpieniem do pracy konieczny jest zakup odpowiedniego elementu przeznaczonego do konkretnego pojazdu i rodzaju skrzyni biegów. Duży wybór sprzęgieł do samochodów ciężarowych można znaleźć m.in. w firmie Rozruch – dostawcy części zamiennych do samochodów ciężarowych, oferującej fachową pomoc przy doborze i szeroki wybór części oryginalnych i zamienników wytwarzanych przez czołowych producentów.
Jak przebiega demontaż i montaż sprzęgła?
Pierwszy etap prac obejmuje przygotowane do demontażu skrzyni biegów, bez którego nie ma możliwości dotarcia do tarczy sprzęgła. W tym celu konieczne jest odłączenie łożyska oporowego oraz widełek dźwigni sprzęgła do ciężarówki, które muszą zostać odsunięte w stronę skrzyni biegów. Następnie niezbędne będzie odkręcenie oraz przesuniecie skrzyni biegów. Po uzyskaniu dostępu do mechanizmu sprzęgła potrzebne będzie jego wymontowanie – najpierw docisku, a później samej tarczy i łożyska pilotującego.
Czynności związane z montażem są przeprowadzane w odwrotnej kolejności – zaczyna się od osadzenia łożyska pilotującego, a następnie zakłada się tarczę sprzęgła, korzystając z trzpienia, który pomoże w jej wycentrowaniu. Kolejną fazą będzie montaż obudowy docisku, która powinna zachowywać odpowiednie położenie w stosunku do koła zamachowego. Dokręcanie śrub mocujących powinno nastąpić z właściwym momentem dokręcającym, konieczne będzie więc użycie klucza dynamometrycznego. Ważne jest również zachowanie właściwej kolejności dokręcania, tak by zwiększanie nacisku następowało równomiernie.
Następny etap prac odbywa się po stronie skrzyni biegów i wiąże się z wymianą łożyska oporowego, co wymaga czasowego demontażu widełek dźwigni sprzęgła. Przy ich zakładaniu nieodzowne okaże się skorzystanie z klucza dynamometrycznego. Ostatnim etapem jest ponowny montaż skrzyni biegów, nasunięcie łożyska oporowego oraz zabezpieczenie otworu serwisowego.
Podczas montażu sprzęgła ważne będzie zachowanie ostrożności i dbanie o to, by nie zabrudzić powierzchni elementów smarem, który może stać się przyczyną poślizgu sprzęgła. W niektórych modelach skrzyń konieczne będzie też odpowiednie skonfigurowanie oprogramowania.